Boekentip Geef nooit korting

Moet ik nou nooit meer korting geven?

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Een boek met de titel Geef Nooit korting valt natuurlijk op en maakt mij nieuwsgierig. Vooral als de schrijver ook nog eens beweert dat je de prijs niet moet baseren op kostprijsberekeningen. Daar gaat mijn 4-jarige bedrijfseconomie educatie met elk halfjaar wel een vak waar je weer op een ander manier leert de kostprijs te berekenen.

Waarom geen korting geven?

De theorie achter het idee van geen korting geven is dat je voorkomt dat de klant zich belazerd voelt, want de ene kan beter onderhandelen dan de ander. En zo komt Marieke goedkoper uit dan Pieter voor hetzelfde product.

Hoe dan wel?

Geef in plaats van korting iets in natura extra, bijvoorbeeld bij een website een extra verbeter ronde 3 maanden na lancering voor kleine aanpassingen. Dit is een win-win -situatie, want jij zakt niet in prijs en de klant krijgt meer voor zijn of haar geld. De klant is tevreden en jij ook, want het kost je geen geld.

Geef nooit korting!
Geef nooit korting!
en 30 andere adviezen over omgaan met prijsdruk
Score 4.2 van 5 sterren.
€19,95
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, dinsdag in huis
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Te duur

Voorkom dat jezelf gaat denken dat je te duur bent. Als klanten constant korting vragen kan je gaan denken dat je te duur bent, maar misschien heb je gewoon niet de juiste klanten die de waarde van je dienst of product goed weten te waarderen.

Prijs

De prijs geeft zeker niet de doorslag bij het bepalen wie de offerte gegund wordt. Vaak wordt er ook gekeken naar extra en kwaliteit. Onderschat ook niet de waarde van je kop staat me aan of je kop staat me niet aan in zo’n offertetraject. Vaak is dan de prijs, maar een smoes om de andere partijen die het niet zijn geworden af te wimpelen.

Wees trots

Wees trots op je tarieven. Angst en kijken naar concurrentie is een slechte raadgever. Vaak ben jij en wie je ziet als concurrent niet echt te vergelijken. De klant klopt bij jou aan, omdat je kop hem of haar aanstaat of omdat hij of zij in het verleden tevreden was met jouw werkzaamheden en/of de samenwerking. Investeer dus in de relatie met je klant.

Hoogte van de prijs

Soms is de prijs echt te hoog voor de klant en dat merk je in zijn of haar oprechte belangstelling voor jouw dienst of product. Geef dan weerstand, maar kom tot een eenmalige deal. Wijs erop dat het eenmalig is.

Te lage prijzen

De klant kan bij te lage prijzen wel eens gaan denken dat de prijs te maken heeft met de kwaliteit. Voorkom twijfel bij je klant en biedt aantrekkelijke prijzen.


Prijzen afronden

Tijdens kostprijsberekeningen tijdens mijn studie kwamen we nooit uit op mooie ronde prijzen die je vaak in de winkel ziet. Bij ronde prijzen kan het idee ontstaan dat je afrond naar boven en dus dat er ruimte is voor afdingen.

Beeld bij een prijs

Klanten hebben vaak een beeld bij een prijs. Geef van te voren aan wat in de prijs zit. Ook wat je niet in rekening brengt, maar wel in de prijs zit. Deze extra’s kunnen de onderscheiding zijn tussen jou en de concurrent.

Conclusie

Maar ook deze methode Geef nooit korting kan je met een korreltje zout nemen, want de enige juiste prijs is de prijs die de markt wil betalen voor je product of dienst. Dus kijk ook naar de markt en neem deze tips mee in je achterhoofd.

Dit blog bevat affiliate links. Dat betekent dat ik een klein bedrag verdien als jij een product bestelt via een van die links. Het kost jou geen extra geld en je helpt mij om mijn research naar nieuw materiaal voor Niks met Cijfers te kunnen bekostigen. Dank je wel daarvoor! Wil je iets bestellen via Bol.com? Als je op de banner bovenaan het blog klikt steun je mij en mijn werk zonder dat het jou een cent meer kost. 

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Netwerk
Onderzoek
Guiselaine

Klanten

De lijst van mijn klanten vanaf 13 augustus 2012 toen ik mijn bedrijf oprichtte tot nu toe. Deze klanten hebben Niks Met Cijfers, maar moeten

Lees verder »
Geld verdienen
Geld
Guiselaine

Handige Links

Vandaag heb ik wat handige financiële links voor je van instellingen die ik zelf ook gebruik met uitleg wat je ermee kan en de voordeel

Lees verder »